ترجمه و توضیح سوره نصر

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خداوندى که رحمت عامّش شامل همه و رحمت خاصّش از آن مؤمنین است.

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ وَالْفَتْحُ ﴿١

هنگامی که یاری خدا و پیروزی فرا برسد (١)

 روشن ترین واقعه ای که می­ تواند مصداق این نصرت و فتح الهی باشد فتح مکه است؛ زیرا فتح مکه در حیات رسول خدا (ص) و در بین همه ی فتوحات، ام الفتوحات و نصرت روشنی بود که بنیان شرک را در جزیره العرب ریشه کن ساخت.

وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢

و مردم را ببینی که گروه گروه داخل در دین خدا می شوند (٢)

یعنی تا نصرت و یاری الهی نباشد فتح و پیروزی نیست و تا فتح و پیروزی نباشد وموانع از سر راه برداشته نشود، مردم گروه گروه مسلمان نمی شوند.

فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣

پس به ستایش پروردگارت تسبیح­ گوی و آمرزش بخواه که او بسیار توبه­ پذیر است­ (۳)

در این آیه سه دستور مهم به پیامبر اکرم (ص) و به همه مؤمنان می­ دهد، که در حقیقت شکرانه ای است برای این پیروزی بزرگ، که دستور به تسبیح، به معنای منزه شمردن خداوند از هرگونه عیب و نقص است. چون بعد از پیروزی نقایص و ناملایماتی پیدا می­ شود، آنها را به خدا نسبت ندهید، بلکه او را تسبیح کنید و حمد او را بجا آورید، که هر کمالی از اوست و استغفار نمایید تا خدا نقایص کارتان را که موجب همان ناملایمات شده از بین ببرد. که البته معنای استغفار در مثل رسول خدا (ص) که آمرزیده است، درخواست ادامهی مغفرت است و این استغفار از ناحیه‏ ی آن جناب تکمیل شکر گزاری است.

استغفار یعنی پوشاندن نقص، یعنی خود را ناقص دانستن و طلب رفع نقص کردن از خداست که باعث رفع نقص می شود، چون “انّه کان توابا”

* پیامبر (ص) در عین حال که انسان کامل است بدون خدا عین نقص است، پس اقرار به نقص و طلب رفع نقص از کمال مطلق، برای انسان کامل، خود نشانه ی کمال است، اگر انسانی خود را دربرابر کمال مطلق ناقص ندانست و درخواست رفع نقص نکرد، در اصل او ناقص است.